آخرین و مهمترین خبرهای جهان

بلینکن: همیشه به ایران گفته‌ایم گزینه نظامی روی میز است

بلینکن: همیشه به ایران گفته‌ایم گزینه نظامی روی میز است

ایرنا نوشت: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا یک روز پس از دیدار و گفت و گوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با سران کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در شهر رم ایتالیا درباره ایران اظهار داشت: ما همیشه می گوییم همه گزینه ها روی میز هستند اما امری که مهم بوده این است که ایران متاسفانه به سرعت برنامه هسته ای خود را پیش می برد.

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با برنامه "فیس دِ نیشن" شبکه سی‌بی‌اس نیوز آمریکا این مطلب را بیان کرد. بلینکن برغم اعلام بازگشت ایران به مذاکرات با ۱+۴ ،در ادامه فضاسازی های غرب به ویژه واشنگتن درمورد آغاز مذاکرات و بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش افزود که ایران اعلام کرده است تا پایان ماه نوامبر به مذاکرات باز می گردد و باید ببینیم این کار را انجام خواهد داد یا خیر. این امر مهم است.
وی ادامه داد که در رم ایتالیا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیدار کرد. ما در مورد مساله برنامه هسته ای ایران با متحدان نزدیک خود هماهنگی بسیار نزدیکی داریم. با چین و روسیه هم کار می کنیم.
وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که ما هنوز معتقدیم دیپلماسی بهترین راه و مسیر پیش رو برای قراردادن برنامه هسته ای در چارچوبی که در آن قرار داشت، یعنی برجام است.
بلینکن به رغم اذعان مقامات و صاحبنظران آمریکایی مبنی بر شکست سیاست های فشار حداکثری واشنگتن علیه ملت بزرگ ایران و ادعای در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی در قبال تهران، با تکرار لفاظی ها و فضاسازی ها آمریکا همسو با رژیم صهیونیستی گفت که ما همچنین در صورت لزوم به گزینه های دیگر نیز نگاه می کنیم اگر ایران فوری با حسن نیت برای تعامل اعلام آمادگی نکند و به نقطه قبلی در ماه ژوئن زمانی که این مذاکرات به دلیل تغییر دولت در ایران نیمه کاره ماند، بازنگردد. باید ببینیم هر دو کشور می توانند هرچه زودتر به پایبندی متقابل در برجام بازگردند یا نه.
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا گزینه های دیگر شامل گزینه نظامی هم می شود، در ادامه سیاست های شکست خورده واشنگتن و با هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای ایران مدعی شد همانطور که ما همیشه می گوییم همه گزینه ها روی میز هستند اما امری که مهم است این است که ایران متاسفانه به سرعت برنامه هسته ای خود را پیش می برد.
وی در ادامه ادعاهای خود و برغم گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و عدم انحراف آن مدعی شد زمان لازم برای ایران جهت تولید مقدار کافی مواد شکافت پذیر که در سلاح اتمی به کار می رود، کوتاه تر و کوتاه تر می شود.
بلینکن مدعی شد که امر دیگری که کوتاه تر می شود فرصت است به گونه ای که اگر ما به پایبندی از توافق بازگردیم و ایران نیز همین کار انجام دهد، خواهیم توانست از تمام مزایای توافق استفاده کنیم. ایران درحال یادگیری و اقدام کافی است. بنابراین این امر درحال تبدیل شدن به یک مشکل است. به همین دلیل دیدار ما با تمام متحدان بسیار اهمیت دارد. همه ما در مورد مسیر پیش رو اتفاق نظر داریم و باید ببینیم ایران جدی است یا خیر.
مجری برنامه سی بی اس نیوز آمریکا با اتهام زنی به ایران در مورد حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در سوریه و وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران در زمینه پهپادها و ارتباط این دو موضوع سوال کرد که بلینکن با تکرار ادعاهای بی پایه و اساس و سیاست هراس افکنی واشنگتن نسبت به نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد ما شاهد اقداماتی از سوی ایران و نیروهای نیابتی آن بوده ایم که نیروهای آمریکایی و دیگران را در معرض خطر قرار می دهد و این اقدامات مدتی است که انجام می شوند.
وزیر خارجه آمریکا سپس ادعا کرد رئیس جمهوری آمریکا آماده انجام هر اقدام ضروری در زمان و مکان مورد انتخاب ما و به هر وسیله مناسبی است تا از انجام این فعالیت ها جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، بلینکن که همراه بایدن در سفر به اروپا به سر می برد، روز یکشنبه در گفت و گوی دیگری با شبکه تلویزیونی سی.ان .ان آمریکا با اشاره به دیدار بایدن در شهر رم ایتالیا با همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود و بدون اشاره به اعلام آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات با ۱+۴ مدعی شد که ما کاملا در برخورد با چگونگی بازگرداندن ایران به پایبندی از توافق هسته ای اتفاق نظر داریم و این امر جدیدی است زیرا در سال های اخیر پس از آنکه آمریکا از برجام خارج شد، ما در این خصوص با متحدان اروپایی خود اختلاف داشتیم.
وزیر خارجه آمریکا با ابراز هراس از پیشرفت های هسته ای ایران و بدون هیچ اشاره ای به بی عملی دولت دموکرات بایدن در قبال نقض برجام از سوی دولت قبلی این کشور گفت که هنوز یک پنجره فرصت وجود دارد و می توانیم به پایبندی مشترک متقابل به برجام بازگردیم و این بهترین نتیجه خواهد بود اما به جدیت ایران بستگی دارد.
بلینکن ادعا کرد که همه از جمله روسیه و چین با یکدیگر همکاری می کنیم و معتقدیم دیپلماسی بهترین راه و مسیر پیش رو است اما هنوز نمی دانیم ایران می خواهد به صورت معنادار بازگردد و تعامل داشته باشد و اگر این کار را نکند، ما تمام گزینه های لازم برای رسیدگی به این مساله را در نظر می گیریم.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با سران کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه درباره ایران دیدار و گفت و گو کرد.
پیش از اظهارات بلینکن ، یک مقام آمریکایی گفت وگوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با رهبران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان درباره ایران را "راهبردی" خواند و گفت که طرفین درباره گام های بعدی درچند هفته آینده به منظور دادن بهترین شانس موفقیت به دیپلماسی گفت و گو کردند.

به گزارش سی ان ان، یک مقام ارشد در هیات همراه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در شهر رم ایتالیا اظهار داشت که گفت و گوی امروز انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا در مورد ایران بسیار غیر رسمی، فعال، مفصل و راهبردی در مورد مسیر پیش رو، نگرانی های ما در ارتباط با توانایی های (هسته ای) ایران و تمایلش برای شرکت معنادار و جدی بر سر میز مذاکره بود.

این مقام آمریکایی در ادامه ادعاهای دولت آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران و در حالیکه چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان دارای زرادخانه های مملو از کلاهک‌های هسته ای هستند، تصریح کرد که دولت آمریکا معتقد است یک راه حل دیپلماتیک بهترین راه حل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

311311

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا