رپورتاژ

برای خرید عروسک به چه معیارهایی باید دقت کنیم ؟

در تربیت کودک بطور قطع کوچک موارد بیشترین تاثیر را در بزرگسالی وی خواهند داشت و همانطور که پزشکان و روانشناسان رشد می‌گویند، در این سن از طریق ارتباطات کودک با اطرافیان و اشیاء، جهان‌بینی او و همچنین بخش‌های مختلف مغز او تکمیل می‌شوند. مهم‌ترین بخش این جمله «ارتباط» می‌باشد؛ کودک از طریق ارتباط رشد می‌کند. ارتباط اولین و بنیادی‌ترین عنصر زندگی اوست. یکی از مواردی که شدیدا ارتباطات کودک و همچنین قوه تخیل او را در سنین بالاتر تقویت می‌کند، اعصباب‌بازی‌ها و مهم‌تر عروسکهایی می‌باشد که او با آن‌ها بازی می‌کند و والدین باید در خرید اسباب بازی یا خرید عروسک برای کودک خود دقت لازم را داشته باشند. کودک با عروسک مانند یک فرد واقعی ارتباط برقرار می‌کند و در قوه تخیل خود عروسک را زنده می‌پندارد. عروسک درواقع  فردی ضعیف‌تر از خود کودک است که باعث می‌شود کودک بتواند مواردیرا که از طریق ارتباط با بزرگسالان یاد گرفته است با چیزی ضعیف‌تر از خود تمرین کند.

این روزها به تدریج این تفکر که عروسک تنها برای کودک است کم کم درحال کمرنگ شدن است و عروسک‌ها پای خود را به زندگی بزرگسالان نیز باز کرده‌اند. اکنون یکی از بهترین هدیه‌هایی که می‌توانید به یک نفر بدهید، عروسک‌های بزرگی می‌باشد که معمولا در مکان‌های عمومی مانند فرودگاه‌ها فروخته می‌شوند. این مورد نشان می‌دهد که عروسک‌ها نه تنها برای کودکان بلکه برای تمامی سنین می‌باشد. عروسک می‌تواند احساس شادی بسیار قدرتمندی را به بزرگترها منتقل کند؛ زیرا بدون اینکه شما متوجه شوید، مغز شما به دلیل تجربیاتی که در کودکی با عروسک‌هایتان داشته‌اید، شاداب می‌شود.

در این مطلب قصد داریم به تاریخچه عروسک بپردازیم و ببینیم که چگونه این اعصباب بازی قدیمی به تدریج وارد زندگی بشر شده است. البته بهتر است که توجه داشته باشید عروسک اولین و قدیمی‌ترین نوع اعصباب بازی بشر بوده است.

تاریخچه عروسک

شواهد تاریخی بسیاری نشان می‌دهند که عروسک‌ها برای اولین بار در کشورهایی چون مصر، یونان و روم که نسبت به سایر کشورها دارای عمق فرهنگی بیشتری بوده‌اند ساخته می‌شده‌اند. البته این نمونه‌ها همانطور که حدس می‌زنید بسیار ساده و اولیه بوده‌اند که با ابزارها و موارد در دسترسی مانند گل، سنگ، چوب، استخوان و… ساخته می‌شدند.

همانطور که در مقدمه گفتیم، عروسک‌ها قدیمی‌ترین و اولین شکل اعصباب‌بازی‌های آن دوران می‌باشند. مدرکی که این موضوع را اثبات می‌کند، عروسک چوبی قدیمی می‌باشد که در یک معبد قدیمی در مصر پیدا شده است. تاریخ‌شناسان می‌گویند که تاریخچه این عروسک به 2000 سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.

بطور قطع همانطور که حدس می‌زنید، در زمان‌های دور ابتدا عروسک‌ها برای کودکان نبود و از آن‌ها در مراسمات مذهبی و بازی‌های بومی به عنوان حریف فرضی استفاده می‌شد. حتی به دلیل برخی اعتقادات، این عروسکان را هرگز به کودکان نمی‌دادند؛ زیرا معتقد بودند این عروسک‌ها دارای نیروی جادویی بسیار خطرناکی هستند که اگر به آن‌ها را به کودکان دهیم، به آن‌ها بی احترامی شده و زندگی ما را خراب می‌کنند.

به تدریج، پرستش و عبادت عروسک‌ها و بت‌ها از میان رفت و خدایان آسمانی و الهی در بین مردم رایج شدند، اما بازهم در این میان عروسک‌ها احترام خاص خود را دریافت می‌کردند. در این زمان دیگر عروسک‌ها به کودکان داده می‌شد و بیشتر مختص دخترها بودند. دخترها بایستی آن‌ها را بعد از ازدواج به الهه‌ها تقدیم می‌کردند که نشان از مقدس بودن عروسک‌ها می‌باشد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن‌های متوالی، کم کم بسیاری از عقاید مردم و خرافات‌ها کمرنگ شدند و عروسک‌ها بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند. عروسک تبدیل به یک وسیله برای تربیت نوزادان شد که باعث می‌شد آن‌ها آرام شوند و سرگرم باشند. شاید دیگر مهم نبود که دختر باشد یا پسر. در هرصورت، عروسک یک ابزار آموزشی و پرورشی عالی در هر مکانی بود که بیشتر شکل الهه‌ها بودند و معمولا با داستان‌های افسانه‌ای و قومی گره می‌خوردند تا کودکان در بزرگ‌سالی آسان‌تر به مذهب و باورهای قومی خود باور داشته باشند.

به تدریج تولید عروسک‌ها یک جنبه صنعتی به خود گرفت و تبدیل به چیزی شد که امروز می‌بینید. امروزه بیشتر و بیشتر روانپزشکان به تاثیر عروسک‌ها بر مغز پی می‌برند و از قدرت آن‌ها آگاهی پیدا می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا