پزشکی

بدنسازها مراقب کمردرد باشند !

از آسیب های جدی در ورزشکان قدرتی درد کمر است به خاطر همین است که گفته می شود بدنسازها مراقب کمردرد باشند یکی از مهمترین و جدی ترین آسیب های دوران ورزشی در قسمت کمر بوجود میاید ، دردی که شما را از ورزش دور خواهد کرد و حتی احتمال دارد زندگی پس از دوران ورزشیتان را هم تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه حرکات بدنسازی را بدون آسیب انجام دهیم.

راه های جلوگیری از کمردرد در بدنسازی
راه های جلوگیری از کمردرد در بدنسازی

بدنسازها مراقب کمردرد باشند

کمردرد شایع ترین آسیب در ورزشکاران بدنسازی ، پرورش اندام و در یک کلام رشته های قدرتی است.

برخی عوامل کمردرد که ورزشکاران با آن دسته و پنجه نرم می کنند.

گرم نکردن بدن پیش از تمرین ، گرم کردن بدن یکی از عوامل مهم جلوگیری کننده از تمام آسیب ها ورزشی هست و درصد عمده ای از آسیب های ورزشی بعلت رعایت نکردن و یا گرم کردن نامناسب بدن بوجود میاید.

فرقی نمی کند که شما ورزشکار حرفه ای هستید یا مبتدی باید بدن خود را گرم کنید.

بهترین شکل گرم کردن از 2 طریق انجام می شود.

اول کل بدن را با حرکات کششی و جنبشی (طناب زدن ، درجا زدن) گرم کنید.

دوم به برنامه تمرینی خود نگاه کنید و در آغاز هر حرکت جدید بدن خود را متناسب با آن حرکت گرم کنید.

مثلا اگر حرکت سرشانه با هالتر را دارید باید عضلات شانه ، بازو و گردن را گرم کنید ، راه ساده برای این نوع گرم کردن انجام یک ست سبک هست مثلا همین حرکت سرشانه با هالتر را بصورت سبک و بدون وزنه انجام بدهید و اصلا نگران نگاه دیگران نباشید ، بسیاری از بزرگان بدنسازی در باشگاه ها از طریق میله هالتر خالی بدن خود را گرم می کنند تازه پس از گرم کردن به سراغ وزنه های سبک میروند و در طول چند ست به وزنه مورد علاقه خود میرسند.

بدنسازها مراقب کمردرد باشند
بدنسازها مراقب کمردرد باشند

یکی دیگر از شایع ترین علت کمردردها در بدنسازی دوستان شما هستند ، تعجب نکنید دوستان شما هم نخواسته باعث آسیب دیدگی شما می شوند وقتی شما قرار است به دوست خود در حرکت پرس سینه با هالتر کمک بدهید و دوست شما از توانایی خود باخبر نیست و وزنه های سنگینی برای خود انتخاب می کند شما مجبور می شوید بیش از حد معمول به او کمک بدهید و به عضلات خود فشار بیاورید معمولا چون شما در شکل نامناسب ایستاده اید و تمام نیروی خود را بکار میبرید تا دوست خود را از زیر وزنه ها رها کنید دچار کمر درد می شوید.

علت بعدی کمر درد در باشگاه های بدنسازی اجرای ناصحیح حرکات هست.

اجرای نادرست حرکات ورزشی به خاطر 2 عامل هست :

یک ) شما شکل درست اجرای حرکات را نمیدانید و برهمین اساس حرکات را درست نمیزنید و چون از طرف مربی باشگاه نظارت دقیقی روی ورزشکاران نمی شود شما این رویه را ادامه میدهد تا آسیب ببینید.

دو) شما شکل صحیح اجرای حرکات را میدانید ولی به دلیل اینکه وزنه های سنگین و خارج از توان خود را انتخاب کردید برای اینکه حرکات را به پایان برسانید مجبور می شوید حرکات را خارج از اصول حرکتی بزنید.

پس اول با مطالعه در کتاب ها و مجلات و استفاده از مربیان کارآزموده نحوه صحیح حرکات را بیاموزید سپس از توانایی های خود با خبر شوید و حرکات را با وزنه هایی بزنید که در توان شما هستند و اگر قرار شد از یار تمرینی استفاده کنید وزنه را به گونه ای انتخاب کنید که حداقل 70% حرکات را خودتان به تنهایی بتوانید بزنید و برای الباقی آن از یار کمکیتان استفاده کنید.

بازهم تاکید می شود که وزن ، وزنه های خود را به تدریج اضافه کنید و یکدفعه و در ست اول به سراغ سنگین ترین وزنه نروید.

در صورتی که خدایی نکرده دچار آسیب شدید هرچند درد آن کم باشد ، تمرین خود را قطع کنید با مربی خود مشورت کنید و برای استراحت به منزل مراجعه کنید اگر دیدید درد شما هر لحظه بیشتر می شود سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اما حرکاتی که باید در اجرای آنها احتیاط کامل را انجام دهید تا دچار کمردرد نشوید:

اسکات پا ، سرشانه هالتر ، انواع لیفت ، برخی حرکات زیر بغل ، حرکت قایقی

در پایان باید خدمت شما عرض گردد همانطور که گرم کردن در اول حرکات مهم هست سرد کردن هم در پایان حرکات مهم است.

امیدواریم در مقاله بدنسازها مراقب کمردرد باشند توانسته باشیم نکات خوبی را به شما بیاموزیم ، موفق باشید و منتظر مقالات بیشتر در سلامت دات لایف باشید.

5/5 – (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا