پزشکی

این عادات غذایی استخوان‌های شما را ضعیف می‌کنند

همراه با افزایش سن و گذر سال‌ها، ظاهر همه انسان‌ها شروع به تغییر می‌کند. اما جدای از همه این تغییرات، استخوان‌های بدن هم دائما درحال تجزیه و بازسازی هستند و حجم توده استخوانی در 30 سالگی به اوج خودش می‌رسد، درحالی که سرعت تجزیه استخوان‌ها بعد از 40 سالگی نسبت به بازسازی آنها بیشتر می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، اگر فرایند تضعیف استخوان‌ها بیش‌ازحد سریع باشد، خطر ابتلا به پوکی استخوان هم بیشتر خواهد شد. با این‌حال، بعضی از عادت‌های غذایی نادرست وجود دارند که این خطر را افزایش می‌دهند و دور ماندن از آنها می‌تواند شرایط بهتری را برای استخوان‌های همه ما به‌وجود بیاورد.

1. مصرف نوشابه‌های شیرین و گازدار
بسیاری از نوشابه‌های شیرین و گازدار، مخصوصا انواع سیاه، حاوی اسید فسفریک هستند و به‌راحتی سرعت تجزیه استخوان‌ها را افزایش می‌دهند. وقتی که سطح فسفر در خون بیش‌ازحد بالا باشد، بدن باید کلسیم درون بافت‌های بدن مثل استخوان‌ها و دندان‌ها را تجزیه کند تا بتواند سطح فسفر را کاهش دهد. بنابراین اگر به سلامت استخوان‌های تان اهمیت می‌دهید، باید میزان مصرف نوشابه‌های شیرین و گازدار را شدیدا محدود کنید و بیشتر از آب ساده استفاده کنید.

2. مصرف بی‌رویه سدیم
این‌که مواد غذایی بسیار فراوری‌شده و سرشار از نمک به سلامت ما آسیب برسانند، اصلا موضوع عجیبی نیست. رژیم‌های غذایی سرشار از نمک و سدیم باعث افزایش فشار خون می‌شوند و همین اتفاق هم می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. درحالی که دریافت سدیم برای تنظیم مایعات در سراسر بدن و انتقال سیگنال‌های الکتریکی در بدن ضروری است، اما زیاده‌روی در دریافت سدیم پیامدهای زیان‌بار مختلفی برای استخوان‌ها دارد. مصرف بیش‌ازحد نمک باعث می‌شود که بدن کلسیم را از استخوان‌ها بیرون بکشد تا بتواند تعادل لازم را برقرار سازد.

3. عدم دریافت پروتئین کافی
بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها کافی هستند، اما واقعیت این است که دریافت روزانه مقادیر مناسبی از پروتئین هم برای پیشگیری از پوکی استخوان ضرورت دارد. پروتئین در جذب کلسیم به بدن کمک می‌کند، تجزیه استخوان‌ها را کاهش می‌دهد و حجم توده عضلانی و استحکام عضلات را بیشتر می‌کند تا از این طریق بتواند نقش مثبتی در افزایش چگالی استخوان‌ها داشته باشد. افزودن یکی از منابع غذایی سالم و سرشار از پروتئین مانند گوشت‌های قرمز بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات به هر وعده غذایی، ساده‌ترین راه برای محافظت از سلامت استخوان‌هاست.

4. جدی نگرفتن سبزیجات و میوه‌ها
همه افراد سالم باید روزانه 2 تا 2.5 لیوان میوه و 2 تا 4 لیوان سبزیجات مصرف کنند. درحالی که مصرف منظم این مقدار از میوه‌ها و سبزیجات به دریافت ویتامین‌های ضروری، املاح و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن کمک می‌کند، اما نقش مثبتی هم در پیشگیری از تضعیف استخوان‌ها دارد.

بدن برای مقابله با اسیدی شدن بافت بدن از کلسیم نهفته در استخوان‌ها استفاده می‌کند درحالی که میوه‌ها و سبزیجات دارای اثرگذاری قلیایی هستند و به خنثی‌سازی محیط‌های اسیدی درون بدن کمک می‌کنند. بنابراین با کمک میوه‌ها و سبزیجات، بدن دیگر مجبور نیست از کلسیم نهفته در استخوان‌ها برای برقراری تعادل میان محیط‌های اسیدی و قلیایی استفاده کند.

منبع: سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا