رپورتاژ

ایرلاین ها به ممنوعیت پروازهای چارتری تن ندادند/ ادامه گران فروشی بلیت هواپیما

بررسی سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما نشان می‌دهد با وجود ممنوعیت پروازهای چارتری این پروازها همچنان ادامه دارد و قیمت بلیت هواپیما بالاتر از نرخ مصوب در حال عرضه است.

به گزارش تین‌نیوز، سازمان هواپیمایی کشوری در 31 اردیبهشت‌ماه در نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که پروازهای چارتری از تاریخ هفتم تیرماه سال جاری در مسیرهای مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، بندرعباس و تبریز ممنوع خواهد بود.

در این نامه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که به‌مدت دو هفته فرصت داده می‌شود نسبت به ابطال تمام قراردادهای موضوع یادشده و اطلاع‌رسانی به مسافران اقدام شود. بدیهی است در صورت مشاهده ارائه هرگونه بلیط هواپیما چارتری در مسیرهای یادشده، مجوز پروازی آن شرکت در مسیر مذکور به حالت تعلیق در خواهد آمد.

حتی در این باره رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران به خبرگزاری دانشجو گفته است: افزایش قیمت باید تابعی از مصوبه شورای عالی هواپیمایی باشد، که در مسیر قانونی خودش باید طی شود. بر اساس آخرین اطلاعات من آن‌ها ۲۹ درصد افزایش داشته‌اند. اما خیلی از ایرلاین‌ها از این مصوبه تبعیت نمی‌کنند. یعنی هرکسی به صورت خود مختار کار خودش را انجام می‌دهد؛ که این موضوع به عملکرد سازمان هواپیمایی کشور بر میگردد که باید نظارت داشته باشد.

وی در ادامه افزود: مشکل این است که تقاضا به نسبت تعداد هواپیما خیلی بالاست. در این میان یک عده دلال بلیت‌ها را خریداری می‌کنند و به افراد می‌فروشند و بر دفاتر فروش بلیط نظارتی نمی‌شود. هرکسی، به هر شکلی بلیت را خرید و فروش می‌کند.

اما تسنیم در گزارشی نوشت همچنان پروازهای چارتری در این مسیرها برقرار است؛ در واقع طبق اولتیماتومی که سازمان هواپیمایی کشوری به ایرلاین‌ها داده چهاردهمین روز خرداد نباید بلیت مسیرهای 6گانه به‌صورت چارتری فروخته شود.

در واقع برخی ایرلاین‌ها با همراهی سایت‌های عرضه‌کننده بلیت 2 تخلف عمده در بحث فروش بلیت پروازهای داخلی را با وجود مکاتبه سازمان هواپیمایی مرتکب شده‌اند؛ اول تداوم فروش بلیت چارتری و دوم فروش بلیت هواپیما بالاتر از نرخ مصوب.

بررسی سایت‌های فروش بلیت هواپیما نشان می‌دهد، بلیت چارتری تهران – مشهد روز 14 خردادماه با قیمت یک میلیون و 550 هزار تومان (هواپیمایی تابان) به فروش می‌‌رسد. قیمت بلیت چارتری مذکور برای هواپیمایی آتا نیز یک میلیون و 550 هزار تومان است.

این در حالی است که قیمت مصوب بلیت پرواز مسیر تهران ـ مشهد با احتساب مالیات و عوارض متعلقه که سازمان هواپیمایی کشوری آن را منتشر کرده است یک میلیون و 314 هزار و 800 تومان است.

در نمونه‌ای دیگر قیمت مصوب بلیت پرواز تهران ـ شیراز یک میلیون و 326 هزار و 100 تومان است، اما همین بلیت با قیمت یک میلیون و 550 هزار تومان به‌صورت سیستمی فروخته می‌شود.

بلیت پرواز تهران ـ اصفهان، تهران ـ اهواز و تهران ـ بندرعباس نیز به‌ترتیب با قیمت 973 هزار و 500 تومان، یک میلیون و 550 هزار تومان و 2 میلیون و 107 هزار و 800 تومان است.

قیمت مصوب اعلام‌شده از سوی سازمان هواپیمایی برای این سه مسیر پروازی به‌ترتیب 973 هزار و 800 تومان، یک میلیون و 207 هزار تومان و یک میلیون و 696 هزار و 700 تومان است.

همچنین نرخ مصوب پرواز تهران ـ تبریز یک میلیون و 139 هزار و 600 تومان است که قیمت این بلیت (قشم‌ایر) در سایت برای روز 14 خردادماه (یکشنبه هفته آینده) یک میلیون و 370 هزار و 800 تومان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا