آخرین و جدیدترین اخبار فرهنگی و هنری

انتقاد محمدعلی فارسی از بی‌توجهی تلویزیون به بودجه مستند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدعلی فارسی مستندساز، تهیه‌کننده و عضو هیات انتخاب و داوری بخش سینمای مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره حضور فیلم‌های مستند در این جشنواره گفت: حضور آثار مستند در جشنواره فیلم فجر فرصت بسیار مغتنمی است به‌خصوص برای مستندسازانی که فیلم‌شان در سینما اکران عمومی و توسط مردم دیده می‌شود.

او درباره انتقادهایی که به جشنواره فیلم فجر در مقابل سینمای مستند می‌شود، بیان کرد: هرسال این انتقادات و مشکلات وجود دارد، به یاد ندارم که مستندسازان در هیچ دوره‌ای از جشنواره فیلم فجر، از شکل حضورشان یا نوع برخورد مسئولان با فیلم‌های مستند، دلخور نباشند. فیلم مستند برای جشنواره فیلم فجر مانند بچه ناخواسته‌ای می‌ماند که هر سال به ناچار و تحت تاثیر افکار عمومی نسبت به نمایش آن‌ها اقدام می‌کند.

کارگردان مستند «مهاجران» تاکید کرد: هر سال نسبت به همه بخش‌های جشنواره فیلم فجر اعم از داستانی و مستند انتقاد می‌شود، شاید چون ما در بخش سینمای مستند فعالیت داریم، بگوییم که انتقادهای مستندسازان به حق است، اما چاره چیست؟ هیچ پروتکل مدونی برای این رویداد وجود ندارد.

فارسی درباره راه‌حل پیشنهادی خود برای جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: درصورتی که دبیر جشنواره فیلم فجر مانند همه جشنواره‌های معتبر جهانی ۱۰ یا ۱۲ سال ثابت بماند، تحت تاثیر مسائل سیاسی و جابه‌جایی دولت‌ها قرار نگیرد و بخشی کاملا مستقل باشد، می‌تواند با چند سال تجربه، آزمون و خطا در بخش‌های مختلف به ثباتی برسد. انتقادهای وارد شده به حق است و هر سال با داستان تازه‌ای روبه‌رو هستیم.

این مستندساز درباره شرط حضور فیلم‌های بخش سینمای مستند جشنواره فیلم فجر در جشنواره «سینماحقیقت» تصریح کرد: بعضی از همکاران در بخش داوری فیلم‌های مستند جشنواره فیلم فجر این نقد را به دبیر رویداد داشتند که چرا درباره حضور فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر به‌صورت مستقل تصمیم‌گیری نمی‌شود و نگاه‌مان به جشنواره «سینماحقیقت» است.

کارگردان مستند «معلم» افزود: دلایل دبیر نیز این بود که معتبرترین مرجع فیلم‌های مستند در کشور جشنواره «سینماحقیقت» است و درصورت اعلام فراخوان جدید، بالغ بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ فیلم مستند را خواهیم داشت که بار اضافی خواهد بود و درنهایت باز هم به فیلم‌های حاضر در «سینماحقیقت» خواهیم رسید. البته شاید چند فیلم خوب نیز وجود داشته باشد که به «سینماحقیقت» نرسیده باشد و نتوانند شانس خود را در جشنواره فیلم فجر امتحان کنند.

عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره فیلم‌های حاضر در این رویداد گفت: فیلم‌های انتخاب شده خوب هستند و برای بعضی از ‌آن‌ها زحمت بسیاری کشیده شده است اما اگر بخواهیم صادقانه برخورد کنیم، فیلمی که تعجب ما را برانگیزد هم در جشنواره «سینماحقیقت» و هم در جشنواره فیلم فجر وجود نداشت که این اتفاق، به دلیل وضعیت بودجه مستند و شیوع ویروس کرونا در جهان است.

فارسی در پایان عنوان کرد: علی‌رغم تلاش‌ مستندسازان برای حضور در رویدادهای مختلف، تلویزیون باید اهمیت این آثار را ببیند. بودجه‌ای که تلویزیون برای بخش مستند در نظر می‌گیرد، با توجه به هزینه‌های گزاف تولید، کم‌تر از یک درصد است، پس اتفاق ویژه‌ای برای مستند کشور رخ نخواهد داد.

۵۸۵۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا