پزشکی

افراد مسن برای تقویت حافظه هر روز این مکمل را مصرف کنند

بررسی‌ها نشان داده است، افراد مسنی که به مدت ۳ سال مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنند، در مقایسه با همسالان خود، حافظه بهتری دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، مکمل‌های مولتی‌ویتامین می‌توانند سرعت فراموشکاری‌هایی را که معمولا با مسن شدن به سراغ‌مان می‌آیند، آهسته‌تر کنند.

محققان در بررسی بیش از ۳۵۰۰ داوطلب مسن شرکت‌کننده در آزمایش متوجه شدند، حافظه آن دسته از افراد که به مدت ۳ سال مکمل‌های مولتی‌ویتامین مصرف می‌کردند،‌ بهتر از افرادی بود که در این مدت دارونما می‌خوردند.

بنابه گفته محققان، تغییرات شناختی و از دست دادن حافظه، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در خصوص افراد مسن است. متاسفانه هنوز ترفندهای متعددی برای کاهش این نوع تغییرات در حافظه انسان نداریم و افراد بسیاری در کهنسالی به کمبود حافظه و ناتوانی شناختی مبتلا می‌شوند.

اما بررسی اخیر این محققان، نشان داده است، مصرف روزانه مولتی‌ویتامین،‌ تاثیر بسزایی روی عملکرد شناختی افراد، به‌ویژه افراد مسن، دارد.

محققان علاوه‌بر، ۳۵۰۰ داوطلب آزمایش، بیش از ۲۱ هزار زن و مرد مسن دیگر را هم بررسی کردند. این افراد در آزمایش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی در اثر مصرف مکمل‌های کاکائو و مولتی‌ویتامین‌ها شرکت کرده بودند.

تمام بررسی‌های فوق نشان داد مصرف مولتی‌ویتامین‌ها می‌تواند از سرعت کاهش حافظه و مشکلات شناختی که به‌طور عادی در افراد مسن رخ می‌دهد تا ۶۰ درصد بکاهد.

البته محققان هنوز متوجه نشده‌اند که کدام یک از ویتامین‌های موجود در مولتی‌ویتامین‌ها این اثر را دارند. مولتی‌ویتامین‌ها، حاوی ویتامین‌های A، C، B و ماده معدنی روی هستند.

این محققان قصد دارند، این آزمایش‌ها را با هر کدام از این ویتامین‌ها، تکرار کنند تا اثرگذاری دقیق هر یک از این ویتامین‌ها را روی وضعیت شناختی افراد، به‌ویژه بزرگسالان مسن‌، مشخص کنند.

درضمن استفاده از مولتی‌ویتامین‌های برندهای معتبر و باکیفیت می‌توانند اثربخشی بالایی داشته باشند. مولتی‌ویتامین‌هایی که کیفیت پایینی دارند، برای تقویت حافظه و توان شناختی، چندان موثر نیستند.
منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا