رپورتاژ

اسکوتی چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع مختلف اسکوتی

امروزه و در دنیای مدرن، استفاده از لمینت‌ها به عنوان یک پوشش شیک و مدرن، نظر بسیاری از افراد به به خود جلب کرده است؛ زیرا لمینت‌ها روح طبیعت را در فضای داخلی جاری می‌کنند و نصب و نگهداری از آن‌ها در مقایسه با دیگر کفپوش‌های چوبی بسیار آسان‌تر است. همین موارد باعث شده تا این محصول یک پوشش مناسب برای کف ساختمان‌های تجاری و مسکونی باشد.

یکی از مواردی که در پروژه‌های لمینت مورد توجه قرار می‌گیرد، اسکوتی است. اما متاسفانه بسیاری از افراد اطلاع دقیقی از این ابزار ندارند و یا حتی اسم آن تا به حال به گوششان نخورده است. در این مطلب قصد داریم تا به طور مختصر به بررسی مفهوم اسکوتی و کاربرد آن بپردازیم.  پس تا آخر مطالب همراه ما باشید.

اسکوتی چیست؟

اسکوتی یا اسکوتیا که معادل انگلیسی آن ” Scotia ” می‌شود، یکی از ابزارهای پارکت به حساب می‌آید که در بسیاری از موارد با قرنیز اشتباه گرفته می‌شود. اما مهم‌ترین نکته‌ای که باعث ایجاد تفاوت میان اسکوتی و قرنیز می‌شود این است که اسکوتی محصولی کوچک‌تر و ظریف‌تر از قرنیز است. شما می‌توانید اسکوتی را از روی ظرافت و انحنای آن تشخیص دهید.

انحنای اسکوتی باعث می‌شود تا این محصول یک ابزار کاربردی برای پوشاندن درزها باشد و به پارکت‌ها اجازه جا به جایی می‌دهد. برای مثال، تصور کنید که فضای داخلی کمدها، پنجره‌ها، قفسه‌ها و… اختلاف ارتفاع کمی با کف ساختمان دارند و نمی‌توان از قرنیزها برای پوشاندن آن‌ها استفاده کرد. در چنین شرایطی، قرنیز اسکوتی با ارتفاعی کمتر از قرنیزها این ارتفاع کوتاه را پر می‌کند. به طور معمول، ارتفاع این محصول حدود 3 الی 5 سانتی‌متر است. همچنین، در دو نوع ام دی اف ” mdf ” و پی وی سی ” pvc ” تولید و عرضه می‌شود.

اسکوتی ام دی اف

انواع اسکوتی:

امروزه انواع قرنیز اسکوتی در دو نوع قرنیز ام دی اف و قرنیز پی وی سی به بازار عرضه می‌شود. که در این بخش به بررسی هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • اسکوتی ام دی اف :

این محصول همانطور که از نامش مشخص است از جنس ام دی اف بوده و دارای یک روکش پی وی سی جهت مقاومت بیشتر قرنیز در برابر رطوبت و آب می‌باشد. این محصول در رنگ‌های متنوع و طرح‌های طبیعی مانند درخت افرا، گردو و… طراحی و تولید می‌شود.

  • اسکوتی پی وی سی :

اسکوتی پی وی سی یا پلی استایرن از نوعی پلاستیک فشرده تشکیل می‌شود و از جمله خصوصیات این محصول می‌توان به مقاومت آن در برابر آب اشاره کرد.

اسکوتی پی وی سی در کنار لمینت

اسکوتی برای چه مکان‌هایی کاربرد دارد ؟

از این محصول می‌توانید در موارد زیر استفاده نمایید :

  • در طراحی‌های مدرن و مینیمال، به جای استفاده از قرنیزهای پهن
  • جهت پوشش درزهای انبساط طولی بعد از نصب لمینت
  • بعد نصب کفپوش‌های جدید، در صورتی که قصد تعویض قرنیزها را ندارید.
  • در زیر ورودی سرویس‌های بهداشتی، حمام، کمدهای دیواری و یا مکان‌هایی که ارتفاع کمی تا کف دارند.
  • گاهی اوقات از این محصول به جای گلویی سقف و یا در کنج عمودی دیوارها استفاده می‌شود.

استفاده از اسکوتی در دکوراسیون داخلی

استفاده از اسکوتی در دکوراسیون‌های امروزی به خصوص طراحی دکوراسیون‌های مدرن نقش مهمی دارد. در اکثر دکوراسیون‌های طرح مدرن که به جزئیات بسیار اهمیت داده می‌شود، اسکوتی به جای قرنیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا اسکوتی علاوه بر قاب‌بندی ملایم دیوار، یک تصویر یکی شده با کف ساختمان نیز به نمایش می‌گذارد. در طراحی‌های مدرن و مینیمال، این تصویر یکدست و خط محو جایگزین خطوط چشمگیر و قطور قرنیزها می‌شود.

اگر تصور می‌کنید که این محصول تنها در دکوراسیون‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابل استفاده در دیگر سبک‌ها نیست، سخت در اشتباهید! ظرافت و انحنای اسکوتی آن را به یک مکمل ایده‌آل و مناسب برای انواع سبک‌ها و طراحی‌های داخلی تبدیل کرده است.

اسکوتی را چگونه نصب کنیم ؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نصب اسکوتی مانند نصب قرنیزها است. با این وجود قصد داریم تا در این بخش، نحوه نصب اسکوتی را با یکدیگر بررسی نماییم.

مراحل نصب اسکوتی به شرح زیر است :

  1. ابتدا باید محل نصب را تمیز و آماده کنید. هرگونه برآمدگی و ناهمواری در پایین دیوار را با استفاده از سمباده یا بتونه از بین ببرید.
  2. در گام دوم، لازم است که متراژ و محیط محل نصب را محاسبه نمایید.
  3. در این مرحله باید شاخه‌های اسکوتی را در محل نصب قرار دهید و محل‌هایی که دیوار تمام می‌شود را بر روی اسکوتی علامت بزنید. سپس، با استقاده از ابزارهای مخصوص مانند اره، میتر و یا بلوک میتر، اندازه مورد نیاز را برش دهید.
  4. اکنون وقت نصب اسکوتی بر روی محل مورد نظر است. در این مرحله شما می‌توانید از دو روش برای نصب استفاده نمایید. روش اول، استفاده از چسب مخصوص قرنیز است. همچنین، روش دوم شامل نصب اسکوتی با استفاده از میخ می‌شود. برخی از افرد بعد از نصب اسکوتی با چسب، برای محکم کاری، از میخ‌ها استفاده می‌کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است که برای حفظ زیبایی، بهتر است که میخ‌ها را با فاصله مشخص و منظم از یکدیگر بر روی اسکوتی بکوبید تا نمای بیرونی کار حفظ شود.

توجه داشته باشید که شیوه نصب اسکوتی بر دیوار به جنس دیوار، ارتفاع، نواسانات دما و سطح اتصال بستگی دارد. برای مثال، نصب اسکوتی با چسب و میخ بیشتر برای زمان‌هایی مناسب است که دیوار یا فضا دارای نواسانات دمایی و یا ناهمواری است.

سخن پایانی

اسکوتی در کنار قرنیز، یکی از ابزارهای کاربردی در هنگام نصب لمینت است که جلوه‌ای منحصر به فرد به ظاهر بیرونی کار می‌دهد و نقش پررنگی در حفاظت از کفپوش‌ها و دیوارها ایفا می‌کند. در نتیجه،  شما می‌توانید با نصب اسکوتی مناسب، هم زیبایی دکوراسیون داخلی خود را افزایش دهید، هم از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری نمایید.

خوشبختانه فروشگاه دکوراسیون داخلی فرتاک با ارائه انواع کفپوش‌ها، قرنیزها، پروفیل‌ها و اسکوتی‌ها در خدمت شما، همراهان عزیز و همیشگی، است. تمام تلاش این مجموعه، ارائه خدمات‌ و محصولات باکیفیت به هم‌نوعان خود می‌باشد. شما می‌توانید با شماره‌های درج شده در داخل سایت فرتاک دیزاین با مشاورین و متخصصین این مجموعه تماس برقرار کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا