رپورتاژ

اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده چیست

جراحی لاغری اسلیو معده جزو عمل های جراحی بدون بازگشت به حالت اولیه بوده و هشتاد درصد حجم معده و قسمت تولید آنزیم اشتها نیز حذف می شود که تاثیر بسیاری در  لاغری فرد دارد.

همچنین معمولا بیماری های مثل قند خون نیز با این روش درمان می شود.

این جراحی لاغری به علت حجم کم و باریکی که از معده به جای می گذارد ، توانایی بوجود آوردن 80 درصد کاهش اضافه وزن فرد را دارد.

البته سایر نکات مانند فعالیت های بدنی منظم و رژیم غذایی مناسب ,نیز باید رعایت شود.

در این جراحی لاغری روند کاهش وزن به محض انجام عمل اسلیو معده شروع می شود زیرا اشتهای انسان کاهش می یابد.

اگر بخواهیم عمل اسلیو معده را به صورت مرحله ای و گام به گام نام ببریم، مراحل آن به ترتیب عبارتند از :

1.چند برش کوچک برای عبور لوازم و تجهیزات و دوربین از بدن انسان و وارد کردن آن به حفره شکمی

2.مشخص کردن بخشی از معده برای جداسازی

2.جدا کردن رگ ها و عروق عصبی و بافت چربی از هشتاد درصد معده که قرار است جدا شود

3.جدا کردن هشتاد درصد مشخص شده از معده

4.بخیه زدن بخش باقی مانده از معده برای عدم نشت مواد غذایی به بیرون از آن

5.بررسی عدم نشت با خوراندن یک ماده خوراکی رنگی به بیمار

6.خارج کردن تجهیزات و دوربین از حفره شکم بیمار

7.بخیه زدن برش ها

 

روش انجام جراحی لاغری اسلیو معده

حال اگر بخواهیم به تفصیل به روش انجام جراحی لاغری اسلیو معده بپردازیم به این صورت است که ابتدا پس از انجام کلیه آزمایشات لازم و انتخاب بهترین عمل توسط متخصص جراحی های لاغری ، عمل اسلیو معده برای فرد انتخاب شده و فرد مقدمات لازم قبل عمل را انجام می دهد.

سپس در روز مشخص شده توسط جراح و بیمارستان برای انجام عمل وارد اتاق عمل شده و توسط متخصص بیهوشی اتاق عمل تحت بیهوشی قرار می گیرد که متوجه روند انجام جراحی اسلیو معده و درد آن نشود.

سپس چند برش کوچک روی بخش های مختلفی از شکم وی که محل آن ها را متخصص جراحی اسلیو معده مشخص می کند ایجاد شده و تجهیزات و دوربین لاپاراسکوپی وارد شکم فرد متقاضی می شود.

بعد از رسیدن این تجهیزات به معده انسان جراح قسمتی که باید جدا شود را مشخص کرده و عروق عصبی و عروق خونی اطراف بخشی که قرار است جدا شود را مشخص می کند.

سپس بین بخش جدا شونده و  بخش باقی مانده را بخیه یا منگنه می زنند و بخش اضافی را جدا می کنند و آن را از شکم خارج می کنند.

اگر عروق خونی باشند که در حال خونریزی اند بوسیله کوتر که برای برش یا انعقاد استفاده می شود رگ را می سوزانند که از خونریزی بیشتر جلوگیری شود .

سپس تجهیزات و دوربین را از بدن فرد خارج می کنند و برش هایی که زده اند را بخیه می زنند. در نهایت پانسمان صورت گرفته و بیمار به قسمت ریکاوری منتقل شده و بعد از هوشیاری به بخش منتقل می شود.

اسلیو معده با دکتر مهدی سلیمی

یک معده از سه قسمت تشکیل شده است. بالای معده بخش مربوط به تولید آنزیم اشتها قرار دارد که فوندوس نام دارد.

یک قسمت محل قرار گیری مواد غذایی مصرف شده است که بادی معده بوده و بخش دیگر که محل عبور است، راهرو معده است .

در اسلیو معده بخش اعظمی از این قسمت ها برداشته می شود تا بیمار در کنار داشتن حجم معده کم که توانایی مصرف مقدار کمی از غذا را خواهد داشت ، اشتهایش نیز کاهش می یابد.

اسلیو معده در دو نوع جراحی لاغری تقسیم می شود که عبارتند از اسلیو گشاد و اسلیو تنگ. این تقسیم بندی بر اساس میزان چاقی فرد صورت می گیرد و برای بیمارانی که بیش از حد چاقند از اسلیو تنگ استفاده می شود که هشتاد درصد حجم معده بیمار حذف می شود.

اسلیو گشاد برای بیمارانی با چاقی و اضافه وزن کمتر انجام شده و کمتر از 60 درصد حجم معده بیمار خارج می شود.

اسلیو استاندارد برش 70 درصد معده است اما بر حسب چاقی و اضافه وزن فرد متقاضی بهترین درصد برای برش در نظر گرفته می شود.

در روش بای پس معده که بیان شد و در آن نیز اسلیو معده انجام می شد ، روده نیز تحت تغییر قرار می گرفت و به آن آسیب وارد می شد اما در این روش روده سالم باقی مانده و مدت زمان انجام عمل جراحی اسلیو معده به همین علت کوتاه تر از بای پس معده و روده است .

در روش بای پس بخش اضافی معده خارج نمی شود اما در این روش بعد از برش خروج صورت می گیرد.

بیشترین کاهش وزن در جراحی لاغری اسلیو معده در شش ماهه اول بعد انجام آن صورت می گیرد و قابلیت از بین رفتن حدود 50 درصد اضافه وزن ممکن می شود.

مزایا  جراحی اسلیو معده

دکتر مهدی سلیمی بهترین جراح اسلیو معده

            1.این عمل مانند سایر عملهای لاغری پیچیده نیست و راحت انجام میگردد و چون شیوه ی انجام آن لاپاراسکوپی است، از بیشتر معایب جراحی باز مانند آثار بخیه و بهم ریختن ظاهر طبیعی  پوست در امان هستید.

  1. بر روده و سایر قسمتهای دستگاه گوارش به جز معده تغییراتی انجام نشده و این گزینه باعث شده در جذب املاح مواد غذایی دچار مشکل نشوید.

3.این عمل با برداشتن حجمی از معده انجام می گردد به همین دلیل جزو جراحی های بی بازگشت تلقی می شود .

4.ممکن است بیمار در انجام رژیم سهل انگاری کند و نتیجه ی آن چیزی جز سوء تغذیه  یا بازگشت وزن نخواهد بود.

  1. باید با بررسی های لازم و انجام مشاوره با اشخاصی که این عمل را تجربه کرده اند، یک متخصص جراح خوب را برای انجام این عمل انتخاب کرد تا عمل را به طور دقیق انجام داده و از بروز نشت و خونریزی در ناحیه معده با انجام یک عمل صحیح و با دقت جلوگیری کند.

6.میانگین کاهش وزن در افراد، بین شصت تا هفتاد درصد تخمین زده میشود که نسبتا آمار قابل قبولی است. این حد از کاهش وزن تاثیر بسیار مناسبی بر پایین آمدن عوارض و علائم بسیاری بیماری های مرتبط می گردد.

7.مرگ و میر ناشی از جراحی اسلیو کمتر از  نیم درصد است و علت آن نیز موارد مربوط به عمل از جمله پزشک، بیمارستان، رژیم غذایی نادرست، عدم رعایت نکات مهم و بسیاری موارد دیگر می باشد.

8.شکست در این نوع جراحی حداکثر پانزده درصد بوده است و این مورد نیز بستگی به بدن بیمار دارد. میزان پانزده درصد نسبت به موفقیت هشتاد و پنج درصدی این جراحی بسیار ناچیز و قابل کاهش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا