آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

استقبال لبنانی‌ها از سوخت ایران

بعد از توافق برای صادرات سوخت ایران به لبنان که با استقبال و خوشحالی شهروندان لبنانی همراه بود، منابع سیاسی لبنان با انتقاد از عدم انجام تعهدات آمریکا در خصوص انتقال گاز و برق مصر و اردن به لبنان اعلام کردند که عدم انتقال انرژی از مصر به لبنان آن هم در شرایطی که بحران برق این کشور به اوج خود رسیده 3 دلیل اصلی دارد.

این منابع در گفتگو با الشرق الاوسط اعلام کردند، دلیل اول مربوط به عدم توافق بانک جهانی برای پرداخت وام جهت تامین هزینه پروژه انتقال گاز مصر به لبنان است. دلیل دوم به دلیل عدم وجود تاییدیه رسمی از جانب آمریکا برای معافیت مصر از تحریم‌های قانون سزار علیه سوریه می‌باشد. دلیل سوم نیز مربوط به ناتوانی وزارت انرژی لبنان در پذیرش شروط بانک جهانی برای دریافت وام است.

منابع مذکور در ادامه سوال کردند، زمانی که «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت می‌گوید که کشورش با اهداف بشردوستانه قصد دارد گاز مصر و برق اردن را به لبنان بیاورد پس چرا کنگره ایالات متحده قانونی برای معافیت این کشورها از قانون سزار تصویب نمی‌کند.

منابع سیاسی لبنان تصریح کردند که مصر هیچ ارتباطی با تاخیر در روند انتقال گاز خود به لبنان نداشته و مشکل اصلی به دولت آمریکا مربوط می‌شود که همچنان در ارسال تاییدیه معافیت از قانون سزار برای اردن و مصر تردید دارد. این درحالی است که خودِ سفیر آمریکا اعتراف کرده واردات سوخت به لبنان اگر با اهداف بشردوستانه باشد مشمول تحریم‌ها و قانون سزار نمی‌شود.

این منابع در ادامه به واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند که قرار است 6 ساعت اضافه برای شهروندان لبنانی برق تولید کند و به این ترتیب نیروگاه‌های دیر عمار و الزهرانی می‌توانند با حداکثر ظرفیت برق تولید کنند.

برخی نیز درباره سنگ‌اندازی‌های آمریکا در روند انتقال سوخت ایران به لبنان هشدار می‌دهند و تاکید می‌کنند که دولت لبنان برای نجات مردم این کشور از بحران سوخت موظف به دریافت سوخت ایرانی است و مناقشات سیاسی برخی طرف‌ها نباید پرونده واردات سوخت از ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

روز گذشته شبکه لبنانی المنار به نقل از منابع آگاه اعلام کرد؛ هیأت لبنانی که برای رایزنی با مقامات مسئول در وزارت‌خانه‌های انرژی و نفت ایران به تهران اعزام شده، از موافقت دولت ایران با درخواست لبنان مبنی بر عرضه 600 هزار تن سوخت به مدت 5 ماه و به طور میانگین، 120هزار تن در هر ماه به لبنان خبر داد.

داده‌های موجود حاکی از آن است که هیأت لبنانی، پیش‌نویس توافقی را که با طرف ایرانی حاصل شده، برای تصویب در دولت لبنان با خود به بیروت خواهد آورد و پس از آن یک توافق به طور رسمی بین دو طرف امضا می‌شود.

با توجه به مشکلات عدیده مردم لبنان، ناشی از کمبود سوخت در این کشور، «مجتبی امانی» سفیر ایران در لبنان هم طی پستی در توئیتر نوشت: «بزودی خبرهای خوشی در خصوص توافق در زمینه سوخت ایران و همکاری در بخش برق بین هیأت وزارت انرژی لبنان و مقامات مسئول در ایران اعلام خواهد شد».

وزارت خارجه لبنان، نیز با انتشار بیانیه‌ای از دیدار «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران درحاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد و اعلام کرد که امیرعبداللهیان در این دیدار بر آمادگی تهران برای ارسال سوخت به لبنان و تقدیم کمک‌های دیگر برای غلبه بر مشکلات تاکید کرد.

المنار، پیشتر به نقل از سفارت ایران در بیروت، اعلام کرد که ایران آماده ارسال نفتکش‌های حامل سوخت به لبنان طی یک یا دو هفته آینده به منظور کمک به این کشور برای راه‌اندازی نیروگاه‌ها و تولید برق است.

از زمان اعلام این توافق، بسیاری از لبنانی‌ها با استفاده از هشتگ «شکراً_إیران» تشکر و قدردانی خود از جمهوری اسلامی ایران را ابراز کردند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه در این باره گفت: ایران بر مبنای خواست دولت لبنان اعلام آمادگی کرد که راهکارهای کمک اقتصادی به لبنان را بررسی کند و در همین چارچوب گفتگوها ادامه دارد. ما حتما آمادگی داریم در چارچوب منافع دو جانبه و حل مشکلات لبنان به این کشور کمک کنیم. گفتگوهای ما در خصوص تامین انرژی در قالب یک بسته در حال مذاکره است و مسئله ارسال رایگان سوخت وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا