آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

ارمنستان: باکو توافق آتش‌بس را با حمله مجدد نقض کرد

وزارت دفاع ارمنستان امروز (جمعه) اعلام کرد که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به سمت مواضع نظامیان این کشور آتش گشوده و توافق آتش‌بس را نقض کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای نوشت: «در تاریخ ۲۳ سپتامبر، واحدهای نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان رژیم آتش‌بس را با شلیک از مواضع مختلف علیه مواضع رزمی ارمنستان در بخش شرقی مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان نقض کردند».

ارمنستان با اشاره به اقدام متقابل در شلیک به سمت نظامیان جمهوری آذربایجان ، توضیح داد که حمله نظامیان باکو تلفاتی برای نیروهای این کشور نداشت.

خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از وزارت دفاع ارمنستان گزارش داد: «جمهوری آذربایجان آتش‌بس در مرز با ارمنستان را نقض کرده است. باکو هم به نوبه خود ایروان را به گلوله‌باران مواضع سه منطقه مرزی متهم کرده است».

دور جدید خصومت‌ها بین دو کشور همسایه ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) در منطقه‌ای نامرتبط با منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی آغاز شد. باکو از حمله‌ در پاسخ به اقدام تحریک‌آمیز ارمنستان خبر داد و ایروان هم گفت که نیروهای جمهوری آذربایجان شهرهای مسکونی ارمنستان بدون هیچ زیرساخت نظامی را هدف گلوله‌باران قرار دادند. هر دو کشور در ساعات بعد همان روز ۱۳ سپتامبر با آتش‌بس موافقت کردند که شبانه نقض شد. بعد از آن، آتش‌بس دیگری اواخر ۱۴ سپتامبر اجرایی شد.

مناقشه دیرینه بر سر قره‌باغ کوهستانی سپتامبر ۲۰۲۰ شعله‌ور شد که جدی‌ترین تشدید تنش در روابط جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان در طول سال‌ها بود. این خصومت‌ها در نوامبر ۲۰۲۰ با اعلامیه سه‌جانبه با میانجیگری روسیه پایان یافت. دو کشور با آتش‌بس کامل و تبادل اسرا موافقت کردند. با این حال، وضعیت در منطقه متشنج باقی مانده و به تناوب درگیری‌هایی بین دو کشور رخ داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا