آخرین و مهمترین خبرهای جهان

احتمال استقرار سامانه موشکی روسیه در کوبا و ونزوئلا

احتمال استقرار سامانه موشکی روسیه در کوبا و ونزوئلا

ایرنا نوشت: سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، امکان استقرار موشک های روسی در ونزوئلا و کوبا را برای پاسخ به اقدام های برتری جویانه نظامی آمریکا بعید ندانست.

ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای و موشکی روسیه که سرپرستی هیات روسیه در مذاکرات با آمریکا در مورد امنیت راهبردی در ژنو را برعهده داشت، روز جمعه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی اینترنتی روسی ار. آی. ت.و در مورد امکان استقرار موشک های روسی در کوبا و ونزوئلا، چنین احتمالی را رد نکرد.

وی گفت: در این مورد نمی خواهم امکان صد درصدی استقرار موشک های روسیه (در کوبا و ونزوئلا) را تایید کنم و در همین حال چنین احتمالی را رد نمی کنم.

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که طرف روسی از درست بودن پیش بینی ها (در مورد مقاصد نظامی آمریکا و ناتو) خرسند نیست، افزود: هیچ مورد غیرمنتظره ای در این زمینه وجود ندارد.

ریابکوف توضیح داد: مساله اصلی این است که آمریکا و همپیمانان این کشور در ناتو به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی در مسائل کلیدی ازجمله عدم گسترش ناتو و استقرار زیرساخت های ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، حاضر به سازش و مصالحه نیستند.

وی افزود: در مورد امکان اینکه روسیه و ناتو حاضر به سازش با مسکو شوند، من طرفدار گفت و گو هستم و معتقدم که همواره گفتمان بهتر از رویارویی و سکوت و تظاهر و افتادن به دام است.

ریابکوف با بیان اینکه تا لحظه آخر امید وجود دارد، ادامه داد: اما در این مورد (اختلافات امنیتی روسیه و غرب) به احتمال زیاد چنین نیست و اطمینان خاطر که این گونه امیدی تحقق بیابد وجود ندارد.

وی به پاسخ های احتمالی روسیه به اقدام های آمریکا و غرب ازجمله استقرار ناوهای حامل موشک های روسی در سواحل کوبا و ونزوئلا اشاره کرد.

به عقیده کارشناسان، در صورت استقرار تسلیحات موشکی روسیه در ونزوئلا و کوبا، وضعیتی شبیه بحران کارائیب که با استقرار موشک های شوروی در کوبا در دوره حکومت جان کندی رییس جمهوری وقت آمریکا و در بحبوحه جنگ سرد رخ داد، بین مسکو و واشنگتن تکرار خواهد شد.

بحران کارائیب یا بحران موشکی ‌کوبا که با عناوین بحران اکتبر ۱۹۶۲ یا هراس موشکی شناخته می‌شود، تقابل ۱۳ روزه میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود که در پی استقرار موشک‌های بالستیک میان‌برد شوروی در خاک کوبا آغاز شد. از این بحران اغلب به عنوان واقعه‌ای یاد می‌شود که به طور بالقوه‌ای می‌توانست جنگ سرد را به یک جنگ هسته‌ای تمام عیار تبدیل کند.

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی)، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) از جمله اقدامات برای کاستن از تنش‌های دوجانبه برگزار شد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مذاکرات با آمریکا و سازمان پیمان آتلانیتکی شمالی (ناتو) نشانگر جدی بودن رویارویی کشورها در سطح جهانی است.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه اول تلویزیون سراسری روسیه یادآورشد که مذاکرات با آمریکا و پیمان ناتو در مورد ارائه ضمانت های امنیتی، جدی بودن رویارویی ها و تلاش غرب برای تثبیت برتری در سطح جهانی را نشان داد.

وی در همین حال گفت که مذاکرات دیروز به رغم سازش ناپذیر بودن طرف های غربی، در فضای کاری برگزار شد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه طرف غربی در مذاکرات بروکسل موضع سرسختانه اتخاذ کرده بود، اظهار کرد: در مواردی غیرقابل گذشت بود اما با این حال گفت وگوها در فضای آرام و شرایط کاری برگزار شد که امکان امیدواری در ارزیابی گفت و گوها با واشنگتن را می دهد.

مقام های روسیه و ناتو روز چهارشنبه در بروکسل برای گفت‌وگو در مورد پیشنهادهای امنیتی مطرح شده توسط وزارت خارجه روسیه در دسامبر با هدف کاهش تنش بین مسکو و بلوک غرب با یکدیگر دیدار کردند.

لاوروف همچنین گفت که طرف آمریکایی و دبیر کل ناتو وعده دادند که هفته آینده به صورت کتبی به پیشنهادهای مسکو برای ارائه ضمانت های امنیتی پاسخ دهند.

الکساندر گروشکو معاون وزیر امورخارجه روسیه که سرپرستی هیات روسی در مذاکرات دیروز در بروکسل را برعهده داشت پس از گفت و گوها اعلام کرد : ناتو نشان داد هیچ فضایی برای دستور کار مشترک بین روسیه و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) وجود ندارد.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: دیدار روز چهارشنبه شورای ناتو – روسیه مستقیم و صریح بود اما اختلافات زیادی وجود داشت و ائتلاف ناتو نشان داد که هیچ فضایی برای دستور کار مشترک مثبت وجود ندارد.

گروشکو افزود: نشست امروز دقیقاً به تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر تضعیف امنیت اروپا که در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم اختصاص داشت.

این دیپلمات روسیه یادآورشد : یکی از این عوامل گسترش مداوم ناتو به سمت روسیه است و این به طور جدی وضعیت امنیتی ما را وخیم تر می کند و خطرات غیرقابل قبولی برای امنیت ما ایجاد می کند که ما با آن مقابله خواهیم کرد.

"ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو نیز در واکنش به اظهارات این مقام روسی گفت : این ائتلاف نظامی سیاست درهای باز و متقابلا حق خود برای افزایش قوا در نزدیکی روسیه کنار را نخواهد گذاشت.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی افزود: ما بر سر حق حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی هیچ یک از کشورهای اروپایی مصالحه نخواهیم کرد.

311311

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا