آخرین و مهمترین اخبار سیاسی

آمارهایی که رشد تولید خودرو را نشان می‌دهند/ کاهش خودروهای کف‌پارکینگی در دولت سیزدهم

آمارهایی که رشد تولید خودرو را نشان می‌دهند/ کاهش خودروهای کف‌پارکینگی در دولت سیزدهم

براساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بالاترین نرخ رشد تولیدات صنعتی و معدنی در بهمن سال 1401 ثبت شده؛ در این ماه شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 80/4 درصدی داشته است.

آمارهایی که رشد تولید خودرو را نشان می‌دهند/ کاهش خودروهای کف‌پارکینگی در دولت سیزدهم

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: حمایت از رشد تولیدات صنعتی و معدنی یکی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است که به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک می‌کند. مقطعی نبودن رشد تولیدات صنعتی نکته‌ای است که در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد؛ رشد مستمر و دائمی تولیدات صنعتی است که ثبات را به اقتصاد کشور بر می‌گرداند و در میان تولید کنندگان، امید به آینده ایجاد می‌کند.

به همین جهت رشد مستمر تولیدات صنعتی و معدنی، شاخص خوبی برای ارزیابی اقدامات وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بشمار می‌رود. از طرفی یکی از راه‌هایی که تاثیر بسزایی در تولیدات صنعتی و معدنی دارد افزایش تجارت خارجی است؛ چرا که بازار نامحدودی را برای کالاهای تولیدی فراهم و می‌تواند از خروج ارز نیز جلوگیری کند. شاید بتوان گفت این دو شاخص دو رویِ سکه رونق تولید هستند و رشد هردوی آنها تاثیر به سزایی در اقتصاد کشور می‌گذارد؛ به همین جهت بررسی آنها می‌تواند در قضاوت عملکرد وزارت صمت به ما کمک شایان توجهی کند.

بررسی نرخ رشد تولیدات صنعتی و معدنی

شاخص تولید شرکتهای صنعتی بورسی از فروردین سال 1401 تا آخرین گزارش منتشر شده در بهمن همان سال همواره رشدی بالای ۵ تا 21/9 درصد داشته که در این مدت رشد سه ماه بالای ۱۳ درصد بوده است. بالاترین نرخ رشد این شاخص در بهمن سال 1401 ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1400، 21/9 درصد بوده است و بیشتر تحت تأثیر رشد رشته فعالیت خودرو و قطعات بوده است. در این ماه شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 80/4 درصدی داشته است. (ماخذ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی)

تولید انواع سواری و وانت در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳۱ و ۷۱ درصد رشد داشته است. ضمنا تعداد خودروهای کف پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور در انتهای ماه بهمن ۱۴۰۱ به کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه کاهش یافته که این عدد در زمان مشابه ۱۴۰۰ حدود ۱۲۸ هزار دستگاه بوده است. تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون نیز در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۴ درصد رشد داشته است.

تولیدات پتروشیمی در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸ درصد رشد داشته است. تولید الیاف اکریلیک، نخ فیلامنت پلی استر و الیاف پلی استر در ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳۰۱ ، ۵ و ۳ درصد رشد داشته است؛ این رقم در پایان بهمن 1401 با افزایش قابل توجه همراه بود و به ترتیب به ،۵۱۴، ۷ و ۶ درصد رسید.

تولید انواع تلویزیون و یخچال و فریز در ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳۷ و ۶ درصد رشد داشته است این رقم در دی ماه ۵۹ و ۲۰ درصد رسید. تولید الکتروموتور در ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است؛ این رقم در بهمن 1401 به ۲۲ درصد رسید، تولید انواع تراکتور و ماشین آلات راهسازی در ۹ ماهه امسال به ترتیب ۳۷ و ۱۰۱ درصد افزایش یافته است. در بخش تولید تراکتور، روند رشد مشاهده شده تا پایان دی 1401 در سطح قابل توجهی تداوم یافت (معادل ۱۸ درصد) و در نتیجه معادل ۲۴۱۴۵ دستگاه به کل تولیدات این بخش افزوده شد.

قرار گرفتن در بین ۱۰ تولید کننده بزرگ فولاد جهان، بالاترین رشد تولید در بین این کشورها طی سال ۲۰۲۲ (با رشد ۸ درصد) و احراز رتبه ۹ تولید جهان در ماه ژانویه سال جاری میلادی (نیمه دی تا نیمه بهمن ) با بالاترین نرخ رشد معادل ۲۷/۷ درصد از دیگر اقدامات این وزارتخانه بوده است. (ماخذ: انجمن جهانی فولاد)

صنعت خودروسازی با رشد تولید 19درصدی در سال 2022 (رتبه ۱۱ رشد تولید) در بین 16 تولید کننده بزرگ خودرو جهان قرار گرفت این در حالی است که در سال 2021 در رتبه 19 قرار داشت ولی به واسطه رشد تولید توانست به رتبه 16 ارتقا یابد. (ماخذ: سازمان بینالمللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری) ++++

قرار گرفتن در بین ۱۶ تولید کننده بزرگ خودرو جهان، با رشد تولید %۱۹ طی سال ۲۰۲۲ (رتبه ۱۱ رشد تولید) ایران طی سال ۲۰۲۱ در رتبه ۱۹ بوده که در سال ۲۰۲۲ با رشد تولید به رتبه ۱۶ ارتقاء یافته است. (ماخذ: سازمان بینالمللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری)

لازم به ذکر است شرکتهای صنعتی و معدنی بورسی جزء شرکتهای بزرگ و مهم کشور بوده که حدود نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند. بهبود وضعیت تولیدات صنعتی بدلیل فرصتهای اشتغالزایی صنایع، تامین الزامات توسعه زنجیره‌های ارزش و خلق ارزش افزوده بالاتر از جمله مسائلی است که باید به آن توجه شود. این موضوع بویژه در ارتباط با شرکتهای بورسی که سهام آنها متعلق به مردم است اهمیت دو چندان دارد؛ چراکه باعث هدایت نقدینگی به سمت فعالیتهای مولد و افزایش گرایش مردم جهت سرمایه گذاری در این فعالیتها می‌شود.

تجارت خارجی

ارزش حجم تجارت کشور در پایان بهمن سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل 13/8درصد رشد داشته است و از ۹۰/۰۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۲/۲ میلیارد دلار در ۱۴۰۱ افزایش یافته است. در دوره منتهی به بهمن ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی (با احتساب گاز طبیعی) حدود ۱۲ درصد و واردات ۱۵ درصد افزایش داشته است.

در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش واردات کالاهای سرمایه‌ای ۵۳ درصد و کالاهای واسطه‌ای حدود ۱۴ درصد رشد داشته، این در حالی است که واردات کالاهای مصرفی ۱۲ درصد کاهش داشته است.

در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر، ارزش صادرات محصولات پلیمری ۲۹ درصد، صنایع غذایی ۱۰ درصد، صنایع شیمیایی ۲۵ درصد، لوازم خانگی ۹ درصد، صنایع برق و الکترونیک ۴۵ درصد و تجهیزات پزشکی ۴۱ درصد رشد داشته است. (ماخذ: گمرک جمهوری اسلامی ایران)

توسعه تجارت بین‌الملل، جریان تولید و فروش بنگاههای داخلی را تسهیل کرده و اشتغالزایی و توسعه تولید را رقم می‌زند در توسعه تجارت رویکرد اصلی صنعت، معدن و تجارت استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه و دوست بر افزایش صادرات محصولات پیچیده دانش بنیان و حذف کسری تجاری بدون نفت است.

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا