رپورتاژ

آشنایی با انواع دیوار سبز در 3 دقیقه

این روزها نگهداری از گل و گیاه در داخل ساختمان کلی طرفدار پیدا کرده. حالا که چیز خوبی مثل پرورش گیاهان زنده مُد شده چرا خلاقانه‌تر رفتار نکنیم؟ مثلاً وقتی همه گلدان‌هایشان را روی زمین، پشت‌به‌پشت و افقی می‌چینند چرا شما این کار را عمودی انجام ندهید؟ منظورم این نیست که آن‌ها را روی هم سوار کنید تا به سقف برسند. درواقع داریم از دیوار سبز عمودی یا گرین وال صحبت می‌کنیم. در این مطلب قرار است با انواع دیوار سبز عمودی، فواید و کاربردهای آن آشنا شوید. تا انتها همراه ایده سبز باشید.

همه ما از محدودیت فراری هستیم اما گاهی همین محدودیت‌ها خلاقیت ما را قلقلک می‌دهند. مثلاً همین موضوع آپارتمان‌نشینی را ببینید. نباید

منکر آن شد که آپارتمان‌نشینی هم مزایا خودش را دارد و بعضی‌ها شدیداً طرفدار این سبک از زندگی هستند. اما خب برای بعضی دیگر چندان خوشایند نیست و بیشتر اجبار است تا انتخاب. درواقع محدودیت فضا در آپارتمان‌ باعث شده نتوانیم آن‌جور که دلمان می‌خواهد از طبیعت در خانه‌مان پذیرایی کنیم. نهایتاً به نگهداری از چند گلدان و گیاه آپارتمانی بسنده می‌کنیم و رویای باغچه‌های سبزمان را می‌گذاریم روی طاقچه تا خاک بخورد.

خبر خوب اینکه معماری سبز هنوز در کنار شماست! شاید نتوانیم به‌اندازه خانه‌های حیاط دار قدیمی دست‌ودل‌بازی کنیم اما می‌توانیم با افزایش کارایی، رضایت خاطر شمارا جلب نماییم. معماری سبز و طراحی بیوفیلیک راهکار‌های زیادی برای داشتن فضای سبز داخلی در خانه و محل کار پیش پای شما می‌گذارند. مثلاً طراحی تراس سبز، پشت بام سبز و حتی انواع دیوار سبز می‌تواند شمارا به رؤیاهایتان نزدیک‌تر کند.

دیوار سبز یک باغچه سرِپا

دیوار سبز (Green Wall) را گاهی با نام باغ عمودی، دیوار زنده یا نمای سبز می‌شناسند. با هر نامی که آن را بنامیم درواقع از یک سازه عمودی صحبت می‌کنیم که گیاهان را روی خودش سوار کرده. گرین وال یا دیوار سبز عمودی معمولاً به‌وسیله مجری فضای سبز ساخته و پیاده می‌شود. دلیل آن‌هم ضرورت آشنایی مجری با اصول پرورش گیاه است (هرچه باشد گیاهان موجوداتی زنده هستند). دیوار زنده چون عمودی ساخته می‌شود فضای کمتری اشغال می‌کند. همین مسئله برای طراحان فضای سبز شهری آن‌قدر جذاب است که هر جا بتوانند از دیوار سبز استفاده می‌کنند. پس طراحی دیوار سبز عمودی تنها مختص فضاهای بسته نیست. هر جا که بخواهید می‌توانید این دیوارهای سبز جذاب را سرپا کنید و از حضور آن‌ها لذت ببرید.

دسته بندی انواع دیوار سبز

گرین وال قلمرو بزرگی دارد و به شیوه‌های مختلفی می‌توان انواع دیوار سبز را دسته بندی کرد. مثلاً دیوار سبز مصنوعی یا طبیعی؛ دیوار سبز داخلی یا خارجی؛ دیوار سبز ثابت یا پرتابل. تقسیم‌بندی‌های دیگری هم وجود دارد اما بین تمام آن‌ها دسته بندی انواع دیوار سبز بر اساس سیستم اجرایی پرکاربردتر است. هرکدام از انواع گرین وال در شرایط خاصی کاربرد دارد. برای آشنایی با آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید. در ادامه با انواع دیوار سبز به تفکیک سیستم اجرایی آشنا می‌شوید:

آشنایی با دیوار سبز مدولار

دیوار سبز مدولار را که از داربست‌های فلزی تشکیل شده هم به‌صورت ایستاده و هم پرتابل اجرا می‌کنند. جنس داربست در دیوار سبز مدولار معمولاً از استیل گالوانیزه بوده و وزن پایینی دارد. وزن پایین سازه نصب و جابه‌جایی را در دیوار سبز مدولار آسان کرده است. از مزایای دیوار سبز مدولار می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • شکل‌پذیری بالا و قابلیت سه‌بعدی سازی
  • پوشش گسترده بر روی سطوح
  • قابلیت بازیافت مجدد سازه
  • قابلیت اجرای سازه به‌صورت مستقل
  • مقاومت و سختی بالا در پنل‌ها

آشنایی با دیوار سبز شبکه ‌ای

دیوار سبز شبکه ‌ای که به دیوار سبز سیمی هم معروف است شبکه ‌ای از یک توری انعطاف‌پذیر از جنس فولاد هستند. در این روش سازه سیمی گرین وال را به دیوارهای داخلی یا خارجی ساختمان متصل می‌کنند. سختی تعویض گیاه در دیوار سبز شبکه ‌ای باعث شده در آن از گیاهانی با رشد کم استفاده شود. استفاده از گیاهان بالارونده رونده در دیوار سبز شبکه‌‌ ای بسیار رایج است. در ادامه به مزایای دیوار سبز شبکه ای اشاره شده:

  • شکل‌پذیری و تنوع طراحی
  • سبکی و وزن بسیار پایین
  • نصب سریع

آشنایی با دیوار سبز کابلی

دیوار سبز کابلی با بافتی به شکل‌های افقی، عمودی و ضربدری، مناسب نگهداری گیاهان بالارونده و پرشاخ‌و‌برگ است. برای ساخت دیوار سبز کابلی، کابل‌هایی از جنس فلز یا اینکه طناب و الیاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل را به وسیله توپک‌های کنترل‌کننده نگه‌داشته و فاصله، انقباض و کشش آن را تنظیم می‌کنند. در ادامه به مزایای دیوار سبز کابلی اشاره شده است:

  • پوشش سراسری
  • تحمل نوسانات دمایی
  • مقرون‌به‌صرفه برای مساحت‌های بالا

آشنایی با دیوار سبز نمد پلیمری

یکی از گونه‌های پرطرفدار دیوار سبز، دیوار سبز نمدی است. دیوار سبز پلیمری یا نمد پلیمری از سازه‌ای پوشیده شده با پارچه‌های نمدی ساخته می‌شود. غلاف‌های نمدی به شکل جیب یا گلدانی پارچه‌ای تاشده و در جایگاه خود قرار می‌گیرند. یکی از مزایای ساخت دیوار سبز نمد پلیمری سادگی پیاده‌سازی سیستم‌های آبیاری دیوار سبز روی آن است. در ادامه با مزایای دیوار سبز نمد پلیمری آشنا می‌شوید:

  • زهکشی بالا
  • تهویه مناسب برای گیاه
  • سهولت تعویض و نگهداری از گیاهان
  • تنوع پوشش گیاهی

آشنایی با دیوار سبز هیدروپونیک

در این روشِ ساخت دیوار سبز، پایه همه‌چیز را “آب” تشکیل می‌دهد. روش کشت هیدروپونیک به معنای پرورش گیاهان در بستر آبی است که علم بازدهی بالای آن را ثابت کرده. در دیوار سبز هیدروپونیک عنصر خاک حذف می‌شود و اتفاقات جالبی برای گیاه می‌افتد. تمام مواد مغذی به‌صورت محلول در آب و از طریق لوله‌های کشت به ریشه گیاه تزریق می‌شود. دسترسی یکنواخت گیاهان به مواد معدنی باعث رشد یکنواخت و افزایش کیفیت رشد گیاه می‌شود. مزایای دیوار سبز هیدروپونیک به این شرح است:

  • امکان استفاده از تنوع بالای گیاهی
  • تغذیه و رشد یکنواخت
  • شادابی همیشگی گیاه

از کجا بفهمیم به کدام ‌یک از انواع دیوار سبز نیاز داریم؟

اینکه کدام یک از انواع دیوار سبز عمودی برای شما، منزل یا محل کارتان مناسب است را از متخصص بپرسید. کمی بالاتر به انواع دیوار سبز ازنظر سیستم اجرایی اشاره کردیم. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. بسته به اینکه گرین وال در فضای داخلی اجرا شود یا خارجی؛ طبیعی است یا مصنوعی انتخاب درست می‌تواند متفاوت باشد. نوع پوشش گیاهی، بودجه پروژه و بسیاری موارد دیگر نیز در این مورد مؤثر هستند.

پیش از اقدام برای ساخت گرین وال حتماً تحقیق کرده و با یک شرکت دیوار سبز مشورت کنید. معمولاً شرکت‌های طراح فضای سبز قبل از اجرای پروژه از محل بازدید می‌کنند. بررسی شرایط محیطی، بودجه و طرح موردنظر شما در انتخاب نوع دیوار سبز تأثیرگذار خواهد بود. البته می‌توانید نظر خودتان را به کرسی بنشانید اما باید عواقب آن را هم بپذیرید.

خلاصه کلام

در این مطلب تلاش کردیم که به‌صورت مختصر درباره انواع دیوار سبز صحبت کنیم. ازآنجاکه دیوار سبز یا گرین وال پایه همیشگی پروژه‌های محوطه سازی و طراحی فضای سبز داخلی است، آشنایی با انواع آن به شما کمک می‌کند تا نتیجه بهتری بگیرید. شرکت ایده سبز به‌صورت تخصصی درزمینه‌ی طراحی و اجرای دیوار سبز طبیعی و مصنوعی فعال است. سایر خدمات ما شامل محوطه آرایی، طراحی و اجرای روف گاردن یا بام سبز، ساخت پرگولا، آلاچیق و تراس گاردن می‌باشد.

در صورت داشتن سؤال درباره اجرای دیوار سبز عمودی از طریق شماره‌های09121173266، 09126494926 و 02177245295 با ما تماس بگیرید. رسالت ما افزایش کیفیت زندگی و پیاده‌سازی ایده‌های سبز شماست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا