پزشکی

آخرین جزئیات معاینات پیش از اعزام زائران حج 1402

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: معاینات پیش از اعزام زائران حج تمتع سال جاری تا 95 درصد انجام و تا پایان این هفته معاینات به اتمام خواهد رسید.

به گزارش بهداشت نیوز، طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، با اشاره به اینکه معاینات پیش از اعزام زائران حج تمتع سال جاری تا 95 درصد انجام و تا پایان این هفته معاینات به اتمام خواهد رسید، گفت: استطاعت جسمانی حدود 200 نفر از متقاضیان تأیید نشده است.

وی با اشاره به اینکه عربستان اعلام کرده بود که زائران ایرانی قبل از اعزام به حج باید واکسن فلج اطفال را نیز در کنار واکسن مننژیت و کرونا تزریق کنند، گفت: از آنجایی که سازمان بهداشت جهانی تأیید کرد که ایران از لیست کشورهای مشمول تزریق واکسن فلج اطفال خارج شده، عربستان نیز ایران را از لیست کشورهایی که زائران آنها باید این واکسن را تزریق می‌کردند، خارج کرده است و دیگر نیاز نیست زائران ما واکسن فلج اطفال تزریق کنند.

درودی اضافه کرد: تمام زائران باید واکسن مننژیت و دو دز واکسن کرونا تزریق کرده باشند و با توجه به اینکه واکسن مننژیت 10 روز بعد از تزریق ایمنی ایجاد می‌کند، زائران حداقل باید 10 روز قبل از اعزام این واکسن را تزریق کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که تزریق واکسن مننژیت از چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت: اولین گروه زائران ایرانی(زائران مدینه قبل) سوم خردادماه راهی مدینه منوره می‌شوند و با توجه به اینکه در ادامه زائران به ترتیب عازم عربستان می‌شوند و ممکن است زائری یک ماه بعد به عربستان اعزام شود، پس هنوز زمان کافی برای تزریق واکسن وجود دارد. واکسن‌های مننژیت نیز وارد کشور شده و در مراکز هلال احمر نیز توزیع شده است، اما از آنجایی که قیمت‌گذاری دارو و تجهیزات بر عهده وزارت کشور است، پس از اعلام رسمی قیمت واکسن مننژیت از سوی وزارت بهداشت، تزریق این واکسن طی سه روز آینده انجام می‌شود.

درودی زمان اعزام گروه‌های راه‌انداز مراکز پزشکی را سه تا پنج روز قبل از اعزام زائران اعلام کرد و گفت: داروها و تجهیزات حج برای ارسال به عربستان بسته‌بندی شده و در حال انجام کارهای گمرکی برای ارسال هستیم.

وی به زائران حج امسال توصیه کرد در زمان باقی مانده تا اعزام حتماً در جلسات آموزشی کاروان‌های خود شرکت و مسائل بهداشتی آموزش داده شده را مدنظر قرار دهند و افزود: زائرانی که بیماری مزمن مثل دیابت، چربی خون، فشار خون، قند، تیروئید و … داشته و دارو مصرف می‌کنند حتماً داروهای خود را با پزشکی که تحت نظر او هستند هماهنگ کنند تا اگر نیاز است تغییراتی در دُز داروهای آنها داده شود. همچنین به اندازه حدوداً 45 تا 50 روز داروهای مصرفی خود را همراه داشته باشند.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص واکسن کرونا نیز گفت: دستورالعمل سعودی تزریق دو دز واکسن کروناست و اگر زائری واکسن تزریق نکرده می‌تواند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و دز اول را تزریق و پس از سه هفته دز دوم هم را تزریق کند. اما زائرانی که قبلاً واکسن کرونا تزریق کرده‌اند مشکلی در این خصوص ندارند.
منبع: ایکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا